آتش از آتش | جمال میر صادقی

0
37
جمال میر صادقی

آتش از آتش (۱۳۶۳) رمانی است سیاسی از جمال میرصادقی در ۱۴۶ صفحه. وقایع داستان در سال ۱۳۵۵ و در تهران اتفاق می افتد. ۴ شخصیت مهم داستان عبارتند از مهدی: جوان مبارز / کمال: دوست مهدی / دکتر حبیب: دوست مهدی / علیخان: پدر مهدی

خلاصه داستان
کمال راوی داستان که دبیر دبیرستان است به وسیله فرهاد باخبر می شود که دوست مشترکشان مهدی که چندی پیش دستگیر شده بود، آزاد شده و چون حالش خوب نیست او را به بیمارستان رسانده اند.

چند ماه پیش از آن به دنبال نشر اعلامیه ای در افشاگری رژیم، مهدی همراه با چند تن از همکاران اداری اش دستگیر شده و وقتی دوستان او خبر کشف یک «شبکه خطرناک زیرزمینی» را در روزنامه خوانده اند، نتوانسته اند باور کنند که مهدی فعالیت سیاسی مخفی داشته است.

شرح و تفسیر
مبارزه های چریکی سال های دهه پنجاه در ایران، در میان روشنفکران و تحصیل کردگانِ اغلب منفعلِ آن روزها، واکنش های متفاوتی به وجود آورده بود که نمونه ای از آن ها را در بحث هایی که بین شخصیت های تحصیل کرده رمان «آتش از آتش پیش» می آید، می بینیم. این بحث ها وقتی جدی تر می شود که مهدی یکی از دوستان آنها دستگیر و کشته می شود و آنها ناگهان به فعالیت های پنهانی و ارتباط او با یک گروه چریکی پی می برند.

مرگ مهدی دوستان او را ناگهان از وضعیت بی عملی و انفعالی که گریبانگیر آن بودند، در می آورد و به فعالیت بر ضد رژیم می کشاند. در جریان همین فعالیت هاست که آن ها از گسترش دامنه مبارزه های زیرزمینی آگاه می شوند و در می یابند که حرکت جوانان وابسته به جنبش های چریکی، بی حاصل و بی تأثیر نبوده است و در جامعه خفقان زده آن روزها تکانی ایجاد کرده است و جرقه های حاصل از فعالیت های آن ها دارد تبدیل به شعله ای سوزان می شود.
رمان با زاویه دید درونی به شیوه راوی – قهرمان روایت می شود.

منبع: رمان های معاصر فارسی / نوشته میمنت میر صادقی / نشر نیلوفر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید