نگاهی به زندگی و آثار استیفن کینگ

0
500
استیفن کینگ نویسنده آمریکایی

استیفن کینگ در سال ۱۹۴۷ در پورتلند در ایالت مین به دنیا آمد. اولین داستان کوتاهش با عنوان «من یک دزد قبر نوجوان بودم» در ۱۹۶۵ منتشر شد. یک سال بعد، با بورس تحصیلی به دانشگاه مین راه یافت و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی مشغول تحصیل شد. اولین داستان حرفه ای خود را با عنوان «زمین شیشه ای»  در ۱۹۶۷ فروخت. بعد از پایان دانشگاه، تا مدتی با کارهای متفرقه و فروش داستان های کوتاهش به مجلات ویژه مردان گذران می کرد. در ۱۹۷۳، انتشارات دابلدی اولین رمان کینگ را برای انتشار پذیرفت. پیش پرداخت رمان کری ۲۵۰۰ دلار بیشتر نبود، ولی به سرعت پرفروش شد و کینگ از فروش این کتاب چهارصد هزار دلار درآمد کسب کرد و توانست تمام وقت خود را به نوشتن اختصاص بدهد.

آثار استیون کینگ را میتوان در شمار داستان های هراس انگیز و دلهره آور و ادبیات علمی – تخیلی و وهمناک قرار داد. بیش از ۳۵۰ میلیون نسخه از کتاب های او به فروش رفته و بر مبنای بسیاری از رمان ها و داستان های کوتاهش فیلم های سینمایی و تلویزیونی ساخته شده است. استیون کینگ تاکنون پنجاه رمان نوشته است. درخشش (۱۹۷۷)، پوست واستخوان (۱۹۹۸)، و برج تاریک (۲۰۰۳) از مهم ترین رمان های اوست. کینگ حدود دویست داستان کوتاه دارد که بیشتر آنها در نه مجموعه داستان کوتاهش از جمله شیفت شب (۱۹۷۸)، همه چیز ممکن است (۲۰۰۲)، و درست بعد از غروب (۲۰۰۸) گردآوری شده اند.

استیون کینگ در طول فعالیت حرفه ای خود جوایز متعددی، به ویژه در زمینه ادبیات دلهره آور و وهمناک دریافت کرده؛ برای مثال، چهارده بار برنده جایزه برم استوکر شده و شش بار جایزه انجمن ادبیات وهمناک بریتانیا را به دست آورده است. با این حال، بسیاری از منتقدان تا مدت ها او را صرفاً نویسندۀ آثار مردم پسند به شمار می آوردند و کارش را جدی نمی گرفتند. در سال های اخیر آثار کینگ با اقبال بیشتر منتقدان مواجه شده اند در ۱۹۹۶ برای داستان کوتاه «مردی با کت و شلوار مشکی» برنده جایزه اُ.هنری شد و بنیاد ملی کتاب امریکا در سال ۲۰۰۳ نشان ممتاز خود را برای یک عمر فعالیت ادبی به او اهدا کرد. کینگ به پاس تلاش هایش برای حمایت از آثار نویسندگان دیگر نیز مورد تقدیر قرار گرفته؛ در ۱۹۹۷ جایزهٔ نویسندگان برای نویسندگان را از مجله شاعران و نویسندگان دریافت کرده و به تازگی به عنوان ویراستار مجموعه بهترین داستان های کوتاه آمریکایی سال ۲۰۰۷ برگزیده شده است.

استیون کینگ از معدود رمان نویس های مشهوری است که هنوز داستان کوتاه می نویسند و به نظر می رسد که این نویسنده پرفروش آمریکایی در کنار نوشتن رمان و مقاله و فیلمنامه و نقد، همچنان در زمینه نوشتن داستان کوتاه فعال است. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید