راهنمای تشخیص کتاب افست از اصل

38
20779
دستفروشان کتاب انقلاب 1

سلام و وقت بخیر. من بهزاد نوری هستم؛ یک کتاب فروش. و توی این مقاله میخوام راجع به کتاب افست صحبت کنم. منظور من از کتاب افست توی این مقاله صرفا اصل نبودن کتاب هست و به کیفیت و نحوه چاپ نمی پردازم. یعنی کتاب کپی اعم از افست و دیجیتال و … رو همه مترادف با کتاب افست در نظر گرفتم.

یکی از معضلات من که کتابفروش باشم اینه که مشتری میگه فلان کتابو از انقلاب ۲۰ تومن گرفتم تو داری ۱۰۰ تومن میدی. واقعیتش اینه که کتاب افست به گوش خیلیا کلمه نا آشناییه و وقتی میگیم باباجان اون کتاب افست بوده، و من اصلش رو میفروشم زیاد متوجه نمیشه که چی میگم.

همین مقدمه بسه تا بگم که میخوام توی این مقاله توضیح بدم که چطور کتاب افست رو از اصل تشخیص بدین تا در هنگام خرید کتاب دست دوم سرتون کلاه نره.

کیفیت چاپ ضعیف

اغلب کتابهای افست کیفیت چاپ پایینی دارن و در واقع با یک نگاه به صفحات داخلی میتونید متوجه بشید که این کتاب اصل نیست. مثلا عکس زیر رو نگاه کنید:

کتاب افست 3
کتاب قربانی نوشته کورتزیو مالاپارته

اگه به عکس دقت کنید شاید بتونید تشخیص بدین که این کیفیت چاپ کجا و کیفیت چاپ یک انتشاراتی کجا.

پخش جوهر در صفحات کتاب

بازم اگه به خیلی از کتابای افست دقت کنید، میبینید که جوهر چاپ، بصورت نقطه هایی روی کاغذ پاشیده شده. در حالیکه ابدا امکان نداره یه کتاب از انتشارات نیلوفر پیدا کنید که روی صفحاتش نقطه های ریز جوهر دیده شه. بازم یه عکس از این مدل کتابای افست گرفتم که چشمتون به کتابای افست عادت کنه:

کتاب افست 4
کتاب کلثوم ننه که الان چاپ نمیشه

اگه دقت کنید این نقطه ها کاملا روی صفحه پیداست.

متقارن نبودن شماره صفحات

اگه یه کتاب چاپ اصلی رو نگاه کنید همیشه شماره صفحاتش روی هم متقارن هست و در یک خط هستند. اما خیلی وقتا تو کتابای چاپ افست این تقارن وجود نداره. برای درک بهتر این موضوع یه عکس گرفتم براتون. به جای شماره صفحه دقت کنید که هم شماره ۹۹ مشخه و هم صفحه ۱۰۰ که روی هم نیستن.

کتاب افست 6
کتاب بره گمشده راعی نوشته هوشنگ گلشیری

توجه به جلد کتاب

پیشنهاد من اینه که برای تشخیص کتاب اصل از افست حتما به داخل کتاب و نوشته ها توجه کنید، اما بعضی مواقع از روی جلد هم میشه تشخیص داد کتاب افسته. برای مثال خیلی وقتا رنگ روی جلد خیلی کمرنگ تر از کتاب چاپ اصلی هست. همینطور ممکنه روی جلد (مخصوصا لبه های کتاب) زایدات سفید رنگ مشاهده کنید. به این معنی که طرح روی جلد منطبق بر سایز جلد نبوده.

کتاب افست کیمیاگر
شاید توی عکس زیاد مشخص نباشه ولی طرح روی جلدش رنگ پریده تر از نسخه اصلی هست.

فروشنده خوب و راستگو

اگه به فروشنده اعتماد کامل دارید و می دونید در صورت سوال از افست یا اصل بودن، بهتون راستشو میگه دیگه نیازی به این همه شناسایی نیست. البته یک سری فروشندگان رِند هستن که در جواب این سوال شما میگن “متن اصلیه”. ولی شما نباید توی دام اینا بیفتین. “متن اصلی” نه، نسخه اصلی یعنی چاپ انتشاراتی هست یا نه؟

جمع بندی:تو این مقاله بهتون چنتا نکته درباره اینکه چطور تشخیص بدین یه کتاب اصله یا افست گفتم. بهتره اینو بدونید که برای فروشنده ای مثل من بدست آوردن کتاب نسخه افست خیلی راحتتر و خیلی سود آوره. مثلاً در جواب دوستی که از من صدسال تنهایی بدون سانسورو میخواد نمیگم کمه تو بازار، نمی گم یه ماه صبر کن که آخرشم وقتی به قیمت ۱۵۰ هزار خواستم بهش بفروشم بگه لب خیابون ۲۵ میدن. بله منم میدونم کنار خیابون ۲۵ میدن. البته بحث ما اینجا فقط شناسایی کتاب بود و اینکه آیا شما می خواید افست بخرید یا نه بحث دیگه ایه.

38 دیدگاه‌ها

  1. آقای عزیز شما داری برعکس میگی، چاپ ذسجیتال هست که بی کیفیت هست و تقریبا همون دستگاه کپی هست.

    • درود بر شما. در اینجا منظور از کتاب افست هر کتاب غیر اصلی هست و کیفیت چاپ مد نظر نیست. منظور از کتاب افست در بازار کتاب، چاپهای غیر اصل هست.

  2. دقیقا همینطور من قبلا نمیدونستم و چنتا کتاب از مترو و کنار خیابون خریدم ، به غیر از کیفیت پایینش انقد غلط املایی داره ک خیلی پشیم نم و رسما کتابا مونده رو دستم
    کتاب اورجینال ی چیز دیکست

    • درود و سپاس از نظرتون. متاسفانه علاوه بر کتب افست، به تازگی یک سری انتشارات بسیار سطح پایین اقدام به چاپ شاهکارهای ادبی دنیا کردند با ترجمه های فاجعه و غلط های زیاد که با حمایت نهادهای دولتی در مترو، پاساژ ها و مکانهای عمومی در حال فروش هستند.

      • مرسي از اطلاعات كه مورد استفاده قرار گرفت.
        ديروز در تورنتو از كتاب فروشي پگاه يك كتاب رو خريدم به قيمت ٤٧ دلار. تا امروز فرصت نكردم كتاب رو نگاهي بهش بندازم ، امروز ديدم و كيفيت چاپ بسيار پايين بود و محض اطمينان سرچ كردم و از اينجا مطمئن شدم كه افست هست . قيمت چاپي كتاب با كيفيت بالا رو ٢٧ دلار پيدا كردم. فردا خدمت كتاب فروشي خواهم رسيد اما من موندم چرا انتشارات در ايران حاضر به ارسال كتاب به خارج از كشور نيستن با اينكه با كمال ميل حاضريم هزينه پست رو هم پرداخت كنيم كه اينجوري به شعور كتاب خوان توهين نشه .

  3. سلام ممنون از توضیحات خوبتون، یعنی امکان نداره مثلا ی کتابی که برای دهه ۵۰-۶۰ هستش و اون موقع امکانات و دستگاه‌های چاپ مثل الان پیشرفته نبودن این ایرادات تو کتاب‌های قدیمی پیش اومده باشه؟ مثلا من الان بلندی‌های بادگیر رو گرفتم برای سال ۱۳۶۹ جلد گالینگور اکثر شماره صفحات بر هم منطبق هستن، ولی چندتایی هم منطبق نیستن. یعنی افسته؟

    • درود بر شما. بله دقیقا شما درست میفرمایید و در کتابهای چاپ قدیمی مخصوصا اونهایی که کیفیت چاپ پایینی دارند ایراداتی شبیه کتابهای افست امروز دیده میشه ولی لزوما به معنای افست بودن کتاب نیست. معمولا کتابهای افست همه مسائل بالا رو یکجا دارند. البته که جدیدا کتابهای افستی با کیفیت چاپ بسیار بالا زده میشه و هیچ نشانی از ایراد هم دیده نمیشه توشون. بهترین روش تشخیص به نظرم خرید از کتابفروشهای مطمئن و سوال پیش از خرید هست.

  4. داداش اول برو ببین افست چیه بعد بیا مقایسه کن
    اکثر کتاب ها دنیا که در تیراژ بالاتر ۱۰۰۰ چاپ میشن با چاپ افست هست و با کیفیت ترین چاپ هستش
    و کتاب های که تیراژ کمتر چاپ میشن از دیجیتال استفاده میشه که کیفیت خوبی هم داره اما به افست نمیرسه و قیمتش هم بالاتره

    • دوست عزیز شما هم لطفا یکبار مقاله رو با دقت بخونید. در پاراگراف اول توضیح دادیم منظور ما در این مقاله کیفیت چاپ افست و دیجیتال نیست. منظور اصطلاح کتاب افست هست که در بازار کتابهای دست دوم در مقابل کتب اصل استفاده میشه.

  5. عالی و کاربردی بود ممنون دوست عزیز که وقت گذاشتی برای اطلاع رسانی
    ولی نظر شخصی من هست کتاب های چاپ افست خوبیش اینه که کتاب های با ارزش و سانسوری یا ممنوعه را چاپ میکنند ، چون کتاب های تو انتشارات همه از زیر سانسور رد شدند

    • سلام خسته نباشید
      من میخواستم یکی از کتب درسی دانشگاه رو به انگلیسی بگیرم دو جا پیدا کردم و گفتن که افست هست. میخواستم بدونم شما اطلاع دارین کجا میتونم این کتاب اصلش رو گیر بیارم؟
      Hilgard and Atkinson’s introduction to psychology

  6. ببخشید پرسشم قدری بی ارتباط به متنه ،در صورت امکان می خواستم بفرمایید آیا امکان داره کتابی رو داخل ایران چاپ کنن و به اسم کتاب اوریجینالِ زبان اصلی بفروش برسونن(حتی با کیفیت چاپ بالا)؟ و اینکه آیا راه تشخیص وجود داره؟

    • درود بر شما. کتابهای زبان اصلی توسط چند انتشارات داخل ایران چاپ میشه ولی معمولا تشخیص اصل نبودنشون راحت هست. کتابهای اورجینال زبان اصلی معمولا به لحاظ کیفیت برگه ها و کیفیت چاپ قابل تشخیص هستن

  7. سلام چطور میشه کتاب های بدون دستکاری و سانسور و… تهیه کرد ؟من بارها واسم پیش اومده یه کتابی و تموم کردم و وقتی یه نسخه دیگشو پیش دوست یا اشنایی دیدم متوجه اختلاف زیاد حتی داستان کتاب شدم .

  8. سلام و عرض ادب،
    احتراما حدود دو هفته پیش از طریق اینستاگرام از یک پیج کتاب کلیات ……. را که دو میلیون می گفت با یه چانه زدن به بک و نیم میلیون تومان خریدم و به محض رویت کتاب افست بودن آن برام مسجل شد. از دایرکت تماس گرفتم که قبل خرید پرسیدم افست نباشه ناراحت شدی ولی کتابت افسته. کتاب را از یک استان شمالی پیشتاز می کنم تا بدستت برسه( در یک استان جنوبی و بندری) بی نزاکتی کرد گفت برو شکایت کن. گفتم از فضای مجازی به کجا شکایت کنم. چون تحمل منطق نداشت بلاکم کرد و تصویر پروفایل خود را عوض کرد. دو روز بعد هم پیامک فرستاد از کجا معلوم کتاب من و در چند صد جلد افست نکردی . منی که تو عمرم دستگاه چاپ ندیدم. به ذهنم رسید کتاب را بفرستم ناشر و شرح ماوقع را بگم چون وکیل دارند و می توانند علیه وی که ادرسشو داشتم اقدام حقوقی بکنند و اونم باند اصلی رو لو بده.در اینجا یک ونیم میلیون من مستمری بگیر پرید که به حق الناس اعتقاد شدیدی دارم و خیالم راحته. ادم به کی اعتماد کنه پول واریز می کنی به حسابش بعد میگه برو شکایت کن. چه شکایتی بالاتر از پروردگار متعال. با تشکر ،یا علی

    • درود بر شما دوست عزیز
      بابت این اتفاق بسیار متاسف هستیم. شاید تنها راه جلوگیری از چنین اتفاقاتی خرید از کتابفروشهای معتبر و خوشنام هست.

  9. سلام و عرض ادب
    من کتاب انسان خردمند رو که ممنوع شده رو میخوام تهیه کنم با و فکر میکنم اکثرا چاپ انتشارات نباشن. چون میخوام بدون سانسور باشه چطور اصلش رو تهیه کنم؟ از چند سایت که میپرسم میگن متن اصلی هست و ۶۲۱ صفحه اما چون چاپ دوازدهم هست نمیدونم بدون سانسوره یا نه

    • درود بر سما. کتاب انسان خردمند تا زمانیکه چاپ میشد نسبت به چاپهای اولی هیچ تغییری نداشت. وقتی میگن متن اصلی هست یعنی از روی نسخه های قبلی بازچاپ میشه و افست هست. متن همون هست فقط نسخه ناشر نیست.

  10. سلام وقت شما بخیر ببخشید من یه کتابخانه شخصی دارم که همشون کتابهای نفیس و دست نخورده هستن در واقع ارث رسیده والان به پولش احتیاج دارم شما میتونید کمکم کنید

    • درود بر شما. لطفا با شماره های پشتیبانی تماس بگیرید همکاران راهنماییتون میکنن
      ۰۲۱۷۷۹۲۰۵۲۲
      ۰۹۱۹۴۳۸۶۸۸۴
      ۰۹۱۹۶۹۹۶۰۳۸

  11. سلام و عرض ادب
    کتاب هایی که انتشاراتی میزنن همش سانسور شدی و کتاب های سانسور نشده افست (چاپ زیر زمینی) بود این مطلب درسته ؟

  12. سلام اقای نوری خسته نباشید و تشکر بسیار بابت مطالب مفیدتون. سوالی داشتم. من از ایسام کتاب ریاضی اول دبستان دهه ۶۰ خریدم. دو کتابچه هست اول و دوم. راستش اولش فک میکردم اصل هستن. وقتی مطالب شما رو خوندم به شماره های صفحه که نگاه کردم دیدم خیلیاشون روی هم نیس. بعضی صفحه ها چاپ خوب بعضیا کمرنگ هستن. البته هنوز مطمئن نیستم. اون لکه هایی که گفتین تو کتابای من نبود. فقط تو یکی دو صفحه بود به اندازه دو نقطه. اما از لحاظ کیفیت چاپ که صفحات هر کدوم یه جورن کمرنگ پررنگ و شماره ها بالا پایین هستن کمی دلم لرزید. میتونید راهنماییم کنید کجا نشون بدم که بفهمن اصل هست یا نه. شماره هایی که به یه دوست دادین ایتا یکیش بود ولی اخرین بازدید خیلی وقت پیش بود اونجا خواستم عکس بدم نظر بدید. ممنون میشم راهنماییم کنید. با تشکر

    • درود و وقت بخیر. ببنید به طور کلی کتابهایی که افست میشن معمولا کتابای پرفروش بازار هستن. خیلی به ندرت پیش میاد چنین کتابهایی که فرمودید افست باشن چون درخواست بسیار کمی دارن و بعیده که افست باشن. ذکر این نکته هم ضروریه که بدونید هر کتابی که مثلا پخش جوهر داشت یا شماره صفحات نامتقارن بود افست نیست. در گذشته بسیاری از ناشرین کتابها رو با کیفیت های پایین عرضه می کردن. غرض از توضیح این مقاله تشخیص کتابهایی بود که نسخه های افستش در بازار وجود داره. مثلا برای تشخیص کتاب صد سال تنهایی یا همسایه ها یا عناوین صادق هدایت میشه ازش استفاده کرد

  13. افست یک مفهوم کاملا غلطی است که برای کتاب‌های زیرزمینی و بدون مجوز در تیراژ بالا و در کاغذ بی کیفیت با جلد شومیز به چاپ میرسه و درسته که کتابهای دیگر هم با تکنولوژی افست به چاپ میرسه ولی ناشر شخصا خودش متن کتاب رو با مجوز در اختیار انتشاراتی قرار میده و اونها با طراحی دقیق و ویراستاری بر طبق حروف فیپا و فهرست بندی اونو با کیفیت بالایی به چاپ میرسونند و اون کتاب داری کد دیو بی و شابک هست. و اگر دقت کنید در صفحه اول تمام اطلاعات اون کتاب اومده که سال چاپ و نوبت چاپ که اول هست یا دوم ‌ و سوم و الی آخر. و حتی تیراژ چاپ هم قید شده.
    ولی منظور در این مقاله از چاپ افست که در بین کتاب‌ فروشی‌ها به کتاب‌های غیرقانونی اطلاق میشه اون تکنولوژی افست نیست که شما فکر می‌کنید. در اینجا افست یعنی چاپ یک کتاب بدون اجازه از ناشر بصورت کاملا غیر قانونی و کپی شده هست و به همین دلیل کیفیت چاپ پایین میشه. چون در اون کتاب همه مطالب کتاب کپی شده و انتشاراتی که این چاپ رو انجام داده نامش رو قید نمیکنه و تمام مطالب کتاب از جمله تعداد تیراژ و نوبت چاپ از کتاب اصلی کپی شده.
    دقت کنید، در چاپ افست کاراکترها و حروف چینی میشه و کیفیت حروف منحصربفرد و هر کتاب یکبار از روی الگوی اصلی چاپ میشه.
    ولی در افستی که در ایران اصطلاح میشه در واقع حروفچینی صورت نمیگیره و کاملا از روی کتابی که چاپ شده کپی برداری میشه و به همین دلیل کيفيت چاپ بسیار پایین و حتی خیلی از حروف چاپ نمیشه یا محو و کمرنگ میشه.
    بنظرم به جای استفاده از اصطلاح افست باید از اصطلاح کپی افست استفاده کرد.
    در کتاب‌های افست ممکنه ۱۰ هزار نسخه چاپ بشه و هیچ اطلاعاتی از نسخه تیراژ و نوبت چاپ قید نمیشه و از صفحه همون کتاب کپی شده که مثلا در سال ۶۰ یا ۵۰ یا ۸۰ به چاپ رسیده ورحالیکه تعداد کتابهایی که ناشر با حقوق تألیف به چاپ میرسونه محدود به همون نسخی است که در کتاب قید شده با این تفاوت که ممکنه در سال‌های آتی هم در نوبت‌های دیگری هم اون کتاب زیر چاپ بره مثلا کتاب ۱۶ جلدی تاریخ طبری در سال ۵۲ حالا بطور مثال ۲۰۰۰ نسخه چاپ میشه. همین کتاب با حقوق تألیف ناشر و مجوزها از روی همون مجوز و ویراستاری و ترجمه توسط یک انتشاراتی دیگری زیر چاپ میره و در صفحه اول کتاب توضيح داده میشه و شابک و اطلاعات تمام اون کتاب و تیراژ و سال نوبت چاپ هم قید میشه که این کتاب در نوبت مثلا هشتم چاپه و تیراژ چاپ هم ۲ هزار نسخه است. یعنی ۲ هزار تا کتاب فقط مثل اون هست که در اون سال چاپ شده. ولی کتاب نسخه کپی افست نامحدود چاپ میشه و تیراژی نداره که در اون قید شده باشه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید